God och hälsosam mat

Varför tror vi att det är krångligt med nyttig mat?

Jo för det tycker vi oftast. Vi tror att det är krångligt och en massa konstigheter. Det behöver inte alls vara så och vanlig mat, som vi känner till, duger riktigt bra. Det som krånglar till det är att vi inte vill/ger oss tid att laga lite mer basic utan tycker att det är så smidigt att köpa halv och helfabrikat. 

Jag skulle vilja visa lite av sånt som jag "snor ihop" ganska så snabbt och enkelt utan en massa krusiduller eller tusen olika kryddor och ingredienser. För att visa att det funkar bra för en vanlig amatörkock ;)

Att börja välja nyttigare mat ska komma stegvis tror jag på. Man börjar enkelt och när väl kroppen vant sig vid renare och hälsosammare mat så vaknar det en nyfikenhet på att prova annat. Lite envishet kan dock krävas då saker sällan kommer helt gratis. Men varför krångla till det mer än nödvändigt?

/nyttig-mat.jpg

Vi börjar med bilden uppe till vänster. Laxsoppa med rysk yoghurt och coctailtomater. Så enkelt, snabbt och gott!

Jag brukar räkna en laxfilé/person. Antingen tar man exempelvis Kelda thaisoppa, men det är lite fusk. Eller gör man en egen med ekologisk grönsaksbuljong, vatten och ekologisk vispgrädde som bas. Jag brukar krydda med lite olika. Citrusgrillkrydda har varit en favorit, men ibland tar jag curry, ibland ingefära. Så ta det du tycker är gott. Jag kokar upp soppan, lägger i laxfiléerna och låter puttra på medelvärme i ca 10 minuter. Sedan lägger jag i frysta wookgrönsaker och låter dessa puttra med några minuter. Gärna lite krispighet kvar i grönsakerna så de inte kokar sönder. I soppan har jag en klick naturell rysk yoghurt och delade coctailtomater. Jag tycker bättre om den ryska eftersom den är lite mildare i smaken än den turkiska, men båda går ju bra. Jag brukar äta brödfritt och jag lovar att denna soppa är så mäktig. Du kan välja precis vad du vill koka med i soppan. Lite rå blomkål, strilmad/hackad vitkål, broccoli, motötter, palsternacka osv... 

Bilden uppe till höger är en omelett. 

2 ekologiska ägg, 2 skivor rökt skinka, en klick smör att steka i eller smakfri kokosolja, 2 hackade kvisttomater, några klickar Philadelphiaost naturell (ej light!) blandad grönsallad på babyspenat och ruccola bl.a. En stor klick rysk naturell yoghurt med lite krydda på och så ringlar jag lite balsamico ovanpå salladen. Går så snabbt att göra! Lovar att det är så gott och mättande! 

Bilden mitten till vänster är ugnsstekta laxfiléer med blomkålsmos.

1 laxfilé/person i ugnen med valfria kryddor på i 175 grader ca 15 minuter. Koka grovt delad blomkål så den blir mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet, lägg i en stor klick riktigt smör, lite ekologisk vispgrädde och vispa/mixa till en något lös mos. Krydda valfritt. Till detta en blandsallad med grönkål, isbergsallad, tomater, gurka, rivna morötter, solrosfrön, pumpakärnor och ringla balsamico ovanpå salladen. 

Bilden mitten till höger är som en god kvällsfika eller efterrätt om man vill det. Obs! Mäktigare än det ser ut!

Skiva en banan/person och frys in skivorna i frysen. Jag lägger i en flat plastburk som jag använt till pålägg innan. Sen har jag lite smörgåspapper mellan lagren. De bör frysas några timmar eller dagen innan. Ta ut de drysta bananerna och låte de tina bara pyttelite, lägg i en mixer och blanda med ex.vis kanel, kardemumma. Det ska mixas så länge att det bli fluffigt. Man kan ha i en lite skvätt eko vispgrädde och ev lite frusna hallon i som extra smaksättare. Testa även att ta i ca 1 tsk vanlijpulver. (inte vanlijsocker). Skeda upp i portionsskålar och ät som det är. Gott och nyttigt!

Bilden nere till vänster är en ugnsbakad laxfilé på strimlad vitkål.

Här har jag lagt laxfiléerna i en ugnsfast form, skryddat med Citrusgrillkrydda, lagt på en klick Philiadelphiaost på varje filé, ringlat över sweetchili och toppat med riven västerbottenost. In i ugn i 175 grader i ca 15-20 miuter. Du kan också hälla på eko vispgrädde i formen och över laxfiléerna. Gott med lite sås till. Den tjocknar i ugnen.  Sen har jag faktiskt bara strimlat vitkål grovt och ringlat över balsamico och några cocktailtomater till. Detta gjorde jag när jag hade en laxfilé över dagen efter. Snabbmat kan man säga, men mättande och gott. 

Bilden nere till höger är 2 olika kycklingspett med grönsallad.

Har du bråttom så kan du göra som jag gjorde här. Jag köpte 2 olika spett på Coop, en påse färdigblandad grönsallad, en ask cocktailtomater, lite balsamico till. Det går att välja sundare alternativ! Det handlar mest om viljan. Vinsterna kommer i form av ett högre välmående, energin återvänder och behöver du så tappar du kilon ganska enkelt. 

De här alternativen är ju bara så enkla att tänka till kring. 

Tänk laxfiléer, kycklingfiléer, torskfiléer, ekologisk bacon, starka köttkorvar med ca 80% köttinnehåll eller mer, Haloumi (en slags ost som man kan steka eller grilla. Lite seg men god), ekologiska frigående ägg. Jag försöker välja bort rött kött så mycket jag kan. Du kan också ha makrillsburkar hemma och tonfisk. 

Morötter, tomat, gurka, isbergssallad, babyspenat, ruccola, vitkål, spetskål, grönkål. I frysen är det bra att ha blomkål, spenattärningar, broccoli och lite olika wookgrönsaksblandningar. 

I kylen också naturell rysk eller turkisk yoghurt, riktigt smör att steka i och i skafferiet smakfri kokosolja, ekologiska buljonger, kryddor, solrosfrön, pumpakärnor, torkade tranbär/blåbär/goiji bl.a. 

Har du detta hemma så kan du snabbt laga till något. Sen finns det massor av recept att välja på och massor av tips att tillgå på nätet. Själv väljer vi oftast bort pasta, potatis och ris och ersätter med mycket grönsaker, palsternacka, morötter, blomkål, vitkål, bönpasta. Det är oändligt och du får ändå i dig den mängd kolhydrater du behöver för att kropp och hjärna ska må bra. Brödet försöker vi skippa eller väljer osötat, helst surdegs eller dinkel. Vi är inte helt strikta i vår famij utan försöker göra bättre val i vardagen kan man väl säga. 

Till kvällsfika är det gott med fruktsallad och nötter ibland. Ibland frusna mixade bananer, ibland fröknäcke med bregott och stark ost på, ibland en proetinsmoothie med frusna bär i och osötad kokosmjök. 

Det blev ett långt inlägg trots att det egentligen bara skulle baseras på lite matbilder :)

Förutom vardagstips så jobbar jag också med en livsstilskoncept innehållande både kost och motionsprogram för den som vill kicka igång sin hälsosammare livsstil med lite hjälp på traven för att sedan börja med mina tips ovan. Det är ett väl genomtänkt koncept som är mycket populärt och bara i Skandinavien har det sålts många hundra tusen "hälsoboxar" med nöjda användare. Det sitter i beslutet, du måste bestämma dig och inte ta genvägarna som oftast får dig att misslyckas (ännu en gång). 

Vill du ha min hjälp så kontakta mig på mail: [javascript protected email address]

God mathöst på er alla! / Jill

25 okt 2016