Håll fokus på all bra mat du får äta

Ibland är vi som små barn...

Du läser att det här får du inte äta, undvik detta, farlig/onyttig mat etc... å vad händer? Du blir sugen på ALLT det där! Som när du säger "Nej, inte göra så" till ett litet barn och så gör de det i alla fall för att testa. Så kanske borde vi testa: "Jill, du får inte äta av salladsbuffén" för då måste jag genast dit och käka! hahaha :) Vem har inte testat det med sina barn för att få dem att smaka av morotspurén eller nåt annat smaskigt? 

Så mitt tips är att rikta blicken mot alla bra matvaror du faktiskt "får" äta. Skippa det mesta av förbuden för det det verkar som om det triggar till att vilja äta mer av förbuden. 

Som jag hörde av en föreläsare i våras: "Det är faktiskt inte så mycket nytt under solen när det gäller kosten som man kan tro! Vanlig mat gjord på riktigt bra kavlitéts råvaror funkar helt utmärkt. Försök se helheten i det du äter istället för att peta i detaljerna." Det är då det blir krångligt och känns svårt och jag håller med. Att laga och äta mat ska vara lustfyllt och gott. 

Näringsrika baslivsmedel att ha hemma

* Havregryn

* Yoghurt/fil (naturella osockrade och gärna ekologiska för de brukar inte innehålla stabiliseringsmedel)

* Baljväxter såsom ärtor & bönor.

* Fet fisk såsom lax, sill & makrill

* Ägg  (Kravmärkta)

* Nötter, mandel & frön (osaltade)

* Grönsaker & rotfrukter samt frukt & bär i regnbågens alla färger!

* Rödbetor, spenat & andra gröna bladgrönsaker

 Så lägg till dessa till din inköpslista och du är en bra bit på vägen! :) Jag själv köper alltid ekologiskt om det finns och gärna att det står en KRAV-märkning på också.

När det gäller bl.a fisk går debatten fram och tillbaka. 

Gå in på WWF:s Fiskguide för att se de märkningarna som är bra att hålla koll på när du handlar. 

Rent allmänt är de bästa rena proteinerna från fågel och fisk de val du bör göra och minska ner på det röda köttet. Jag väljer själv alltid kött och kyckling mer ursprung Sverige för då vet jag att det finns kontroller och riktlinjer för foder och antibiotika mm. Jag säger inte att det är perfekt, men även ur aspekten att välja så närproducerat som möjligt är det ett bättre val. Men var och en gör självklart som de vill :) 

Nu ska jag njuta en stund till på vår soliga altan innan jag skriver färdigt min inköpslista för nästa vecka! ;) 

Solhälsningar från Jill

10 aug 2017