Hälsoresan denna vecka

Om att inte blanda in för mycket samtidigt...

Planeringen före start är A och O och det har jag skrivit om i ett tidigare inlägg. Min planering och rensning var gjord, men så i söndags kväll kom tanken: "Blanda inte in för mycket nu Jill" och jag lyssnade på den tanken och tänkte kring den.

I måndags startade skola för sonen och bara det innebär rätt mycket planering veckan innan för mig. Kontakter med skola, fritids, taxi, ledsagare och lite andra personer samt skriva in scheman mm. Lägg därtill en omställning med att få igång morgonrutiner med att stiga upp några timmar tidigare än man vant sig vid och så allt annat.

Phu! För mig som tagit beslut om att leva ett mer lugnt och harmoniskt liv för mig och familjen kändes det som en krock att göra även den där kick starten samtidigt. För bara den kräver rätt mycket fokus och energi.

Så man får inte va sämre än att man kan ombestämma sig :)

Så jag gjorde en omdirigering och det jag gjort är att jag verkligen har startat upp veckan, men inte med kickstarten som kommer nästa vecka istället när en del bitar fallit på plats. 

Jag har tagit bort vanligt bröd, pasta och ris helt ur kosten. 

Inget godis, inga chips eller andra snacks, inga kakor, ingen glass, inget vin eller annan dryck med alkohol i. Läsk och sånt krafs dricker ingen här ändå så inget svårt alls att undvika :)

Vatten till dryck och jag ser till att dricka 1,5-2 liter/dag fördelat över hela dagen. Ca 2 koppar kaffe/dag blir det och sen 1 stor kopp ekologiskt och koffeinfritt te på kvällen. 

Rent konkret har det sett ut såhär måndag och tisdag:

Morgon:

1/2 port havregrynsgröt med torkade tranbär, riven kokos, solrosfrön, Forevers honung och en skvätt mjölk i. Jag tar bara en halv portion gröt för jag tycker det blir för mycket med en hel portion. 

Ca 1 dl Aloe vera gel + lite olika kosttillskott från Forever. Nu testar jag Forever Move, ett nytt kosttillskott med gurkmeja för en aktiv vardag. (Här får jag automatiskt i mig ett glas vatten som man bör ta tillsammans med aloe vera gelen när man dricker den.)

Förmiddag: 1 smoothie med 1 skopa Forevers vanilj ultra måltidspulver, osötad kokosdryck, färsk ingefära, riven kokos, 1 tsk koksolja och frusna bär. Mums! 

Lunch: 2 kokta ägg med sallad ena dagen och bananomelett andra dagen.

EFtermiddag: Frukt

Kvällsmat: Sallad och proteiner + en smoothie. I salladerna ingår alla möjliga grönsaker. Igår stekte jag upp en sk medelhavsblandning och tog extra tomater till. 

Så denna vecka är det fokus mest på att ta bort vissa saker som smugit sig in lite för mycket under sommaren samt att äta "ren" mat

Nu kör jag vidare! Hur har det gått för dig, startat eller sugen på att starta? Jag hjälper dig gärna!

Solhälsningar från Jill

16 aug 2017