Inför start på Hälsoresan

Planering, kylskåpsrensning, inventering och inköpslista

Det går inte att stå handfallen inför en omstart av framförallt kosten. Så det är några saker som måste förberedas lite innan.

Planering: När ska jag börja och hur ser det ut de första dagarna med jobb och annat? Behöver jag fixa matlådor? Finns det möjlighet att värma mat och ställa in i kylen osv... har du din vanliga arbetsplats då vet du ju. Men vid denna tiden är det ofta igångsättning, extra möten, kanske kick off och event. Så bestämd dig för ett datum som kommer passa utan en massa extra lockelser precis när du ska börja. Det är lätt att sitta och snegla på de andra som man helt plötsligt tycker vräker i sig. Ja, du vet själv hur det är eller hur? Så planeringen för start är A och O! 

Kylskåpsrensning: Ja vad har du för sockerbomber och annat i kylskåp, frys och skafferi som inte är så hälsosamt? Det är ett dilemma det här med att ha lockelserna hemma för helt plötsligt så blir suget för stort och så är man där och slänger in en snabbpizza i micron, tar några kex medans man lagar maten, extra kvällsmackan som går snabbt och lätt när suget sätter fart...  

Var ärligt mot dig själv. Var bestämd när du rensar. Det som är riktigt illa vill du nog inte att någon annan heller ska äta så kanske ingen mening att skänka bort sån "mat"? Jag kommer inte ge lektioner i vad som är rätt och fel i någon större utsträckning, tror att de flesta vet. Dessutom ska du också välja den kost som du mår bra av och det kan skilja sig lite från person till person.

Själv skippar jag de snabba kolhydraterna. Mjukt bröd, kex, pasta, ris går helt bort och väldigt sällan vanlig potatis. Det finns bättre alternativ enligt mig. Fryst färdig pommes, potatisklyftor mm är no no!

Jag skippar också alla marmelader, sylt, sötad lingon/gelé, färdiga sås och dressingsblandningar, ja överhuvud taget allt som är ihopablandat med en massa konstiga E-nummer och stabiliseringsmedel får inte finnas hemma. 

Vitt socker, vaniljsocker, vetemjöl, sirap används inte. 

Hoppas det går igång tänket hos dig som läser och vill rensa :)

Inventering: Vad har jag hemma som jag känner är bra och nyttigt för mig och familjen? Jag kommer gå igenom det mer och ge tips på vad jag själv har hemma. Att inventera är mest för att jag inte ska köpa hem dubbelt och onödigt. I Sverige slängs alldeles för mycket mat som det är och jag vill försöka hålla nere vårt eget slängande så mycket som möjligt och har blivit ännu mer noga efterhand med att tänka till.

Inköpslistan: Den här är vikig att skriva och att göra inköpen innan du börjar. En del gillar att ha färdiga recept dag för dag hela veckan och summerar ihop inköpen där efter. Är man lite mer som jag att "koka soppa på en spik" och vad känner jag att jag vill äta idag? Så ser man till att ha basvaror hemma och ett visst lager på olika matvaror man vet att man tycker om och kan laga maten på. Gör det som du känner för. 

Min lista ska ju vara klar och inhandlad så allt är redo inför måndag. Det knviga för mig är att jag åker iväg på fredag och hemma söndag kväll... så här är det lite framförhållning som gäller.

Nu har jag också hyfsat bra hemma med bra mat, men det ska ändå till både planering, rensning, inventering och inköp även här. 

Så om det är någon mer än jag som planerar start redan på måndag så kan ni ju kika lite på ovanstående om ni tycker att det är till någon hjälp. 

Nu e jag på gång! Är du? Kul om du vill berätta lite iså fall. 

Soliga hälsningar från Jill

9 aug 2017